Označení zásahových automobilů
Zkratky hasičské techniky
Základní zásahové požární automobily
- AS – automobilová stříkačka (např. AS 16 IFA W50
- CAS – cisternová automobilová stříkačka
- DA – dopravní automobil
- DPA – dopravní požární automobil
- PHA – pěnový hasicí automobil
- PLHA – plynový hasicí automobil
- PRHA – práškový hasicí automobil
- KHA – kombinovaný hasicí automobil
- RZA – rychlý zásahový automobil
Speciální zásahové automobily
- AJ – automobilový jeřáb
- AP – automobilová plošina
- AZ – automobilový žebřík
- HA – hadicový automobil
- KA – kontejnerový automobil
- LCAS/LKHA – letištní speciál
- LP – lesní speciál
- O – ostatní
- TA – technický automobil
- TACH – chemický automobil
- V – požární vlak
- UA – užitkový automobil
- VA – vyšetřovací automobil
- VEA – velitelský automobil
- VYA – vyprošťovací automobil
- PPLA – protiplynový požární automobil
Označení zásahových požárních automobilů
Označení zásahového požárního automobilu tvoří několik částí. Samotné označení tvoří název druhu zásahového požárního automobilu, hodnota hlavního parametru nebo údaj o množství zásoby hasiva, následuje pomlčka, po ní následuje hmotnostní třída, kategorie zásahového požárního automobilu a označení provedení požárního automobilu podle rozsahu požárního příslušenství. Za tímto názvem následuje název automobilu.
Například označení CAS 30/9000/540-S3R Tatra 815-7.
A) Druhu zásahového požárního automobilu
Údaj je tvořen ze zkratek popsaných výše.
B) Hlavní parametr účelové nástavby zásahového požárního automobilu
Hodnotu hlavního výkonového, popřípadě rozměrového parametru účelové nástavby nebo údaj o množství zásoby hasiva tvoří:
- u dopravního automobilu velikost požárního čerpadla, je-li jeho součástí zavodňovací nádrž (její velikost se neuvádí),
- u automobilové stříkačky, cisternové automobilové stříkačky a pěnového hasicího automobilu velikost požárního čerpadla. Ta je za lomítkem doplněna velikostí nádrží na hasivo v pořadí voda/pěnidlo. U automobilové stříkačky je hodnota velikosti nádrže na vodu značena „0“, a to i v případě, že její součástí je zavodňovací nádrž,
- u plynového hasicího automobilu a u práškového hasicího automobilu, kde je užito jako hlavní hasicí médium hasicího plynu nebo hasicího prášku, údaj o velikosti nádrže na hasivo, vyjádřený v kilogramech hmotnosti příslušného hasiva,
- u kombinovaného hasicího automobilu, kde je užito více hasicích médií, velikost požárního čerpadla; ta je za lomítkem doplněna v souladu s předešlými body v pořadí voda/pěnidlo/plyn/prášek,
- u automobilového žebříku a automobilové plošiny velikost dostupné (záchranné) výšky.
C) Dělení zásahových požárních automobilů podle hmotnostní třídy
Jelikož evropské předpisy neuvádějí třídy hmotnosti pod 2000 kg, je třída „UL“ platná pouze v České republice, ostatní platí v celé Evropské unii.
- UL (velmi lehké) – automobily nepřevyšující 3 000 kg největší technicky přípustné hmotnosti
- L (lehké) – automobily převyšující 3 000 kg, avšak nepřevyšující 7 500 kg technicky přípustné hmotnosti
- M (střední) – převyšující 7 500 kg, avšak nepřevyšující 16 000 kg technicky přípustné hmotnosti
- S (těžké) – automobily převyšující 16 000 kg technicky přípustné hmotnosti
Původní limity:
- UL (velmi lehké) – do 2 tun včetně
- L (lehké) – od 3 tun do 7,5 tuny včetně
- M (střední) – od 7,5 tuny do 14 tun včetně
- S (těžké) – nad 14 tun
D) Dělení požárních automobilů podle kategorie
- kategorie 1 – silniční, automobily určené k provozu především po zpevněných komunikacích
- kategorie 2 – smíšené, automobily určené k provozu částečně i mimo zpevněné komunikace
- kategorie 3 – terénní, automobily určené k provozu zejména mimo zpevněné komunikace
E) Dělení zásahových automobilů podle určení, tedy podle rozsahu požárního příslušenství
- Z – základní provedení
- speciální provedení
- H – k hašení
- CH – chemické
- LP – k hašení lesních požárů
- N – ropné
- R – redukované
- T – technické
- V – rozšířené